logo

Foredrag med Ole Bornedal

SÅ LÆNGE JEG LEVER

Så længe jeg lever var måske den mest populære og bedst modtagne danske spillefilm i 2018. Den handlede naturligvis om en af Danmarks absolut mest folkekære skikkelser John Mogensen hvis sange stadig står som en fasttømret del af den danske kulturskat. Især indenfor den såkaldt folkelige genre.

En vigtig pointe i filmen er, at den handler om Det Perfekte Menneske og om Johns egen evindelige selvbebrejdelse, når han ikke syntes det var godt nok. Måske var det også en af grundene til filmens store popularitet, Aat de fleste ser sig selv i det prospekt?? At vi også igennem hele livet – forsøger at være så perfekte: den perfekte mor, den perfekte ægtemand og hustru, den perfekte medarbejder, den perfekte elsker, den altid tolerante altid forstående altid tilstedeværende perfekte i alle livets tilstande. Og at det mål ofte er helt urealistisk.

Vi kan aldrig nogensinde kan komme til at ramme den helt rene tone – og vi kan lige så godt kan indse det. John kunne ikke – og det var muligvis en af grundene til hans store nedtur. Det må ikke blive vores.

Igennem et halvanden times intenst poetisk og musikalsk foredrag, vil Ole Bornedal tage jer igennem en rejse sammen med John og hans musik krydret med klip fra filmen. Glæd jer til en spændende snak om, hvordan også filmen i sig er en konstant rejse mod det umulige perfekte. Et solidarisk møde med John Mogensen, Ole og jer selv.

 

1864 – DANMARKS STØRSTE FILMPROJEKT. FRA IDE TIL GENNEMFØRELSE.

Bornedals kontroversielle serie om et svært kapitel i Danmarkshistorien – delte på mange måder landet.

Over halvdelen af befolkningen der så TV søndag aften – sad klistret til historien om Inge og Laust og Peter – samtidigt med at visse historikere, Dansk Folkeparti og andre startede et bål mod serien.

Det handlede om Nationalisme og selvforstålse – om globalisering – om evnen til at se ud af Danmark som en idyllisk sublim eventyr-have, men også se ind i et Danmark som har levet i et traume gennem mere end et århundrede.

Bornedal fortæller om serien. Men især om metodikken – om evnen til at finde de rigtige følelser frem i et stort drama. Om instruktionen, iscenesættelsen – om det enorme visuelle arbejde der skulle til, for at give serien den styrke og den realisme der skulle til – for at ryste publikum.

Med flere film-eksempler og citater gennemgår han på en underholdende og følsom måde – de enkelte skridt der skulle til for at skabe seriens troværdighed.

Showet varer halvanden time uden pause – med en indbygget “hale” tilsidst hvor der er mulighed for at dialog og spørgsmål.

Eller en kontant time – hvor følelserne blir rystet godt sammen i en farverig gennemgang af filmens genetik.

Der blir nok fældet nogle tårer – men der er garanti for latter undervejs. Book et foredrag med Ole Bornedal her på siden.

 

1864 FINAL poster_lo res


Fra Nørresundby til Hollywood.

Hvis man taler om den sociale arv – stod det ikke i kortene at Bornedal skulle ud på dén rejse.

Men kærligheden til filmen og til,eventyret og fortællingen – har gennem mange år bragt ham vidt omkring. Først til Radioen hvor han skabte Radioteater og Montager – siden til TV hvor han skabte satire som “det er faneme uhyggeligt du” og lignende. Fælles var altid: den gode historie.

I Hollywood var det mødet med store og svære producenter. Stjerner som Ewan McGregor, Depardieu, Nick Nolte etc. Mange spændende og svære udfordringer i filmens super-liga.

Det er anekdoter. Ganske absurd til tider – men ganske sandt.

Halvanden time i selskab med filmklip – lige fra Nattevagten og Nightwatch – til Dina, Possession og satiren.

Book et foredrag med Ole Bornedal her på siden.


Referencer fra foredrag

“Stille og roligt, velovervejet og ellers ikke specielt dramatisk, forklarede Ole Bornedal mandag aften slagelseanerne om 1864, filmens baggrund og tilblivelse. Uhyre interessant og fantastisk aktuelt leveret af FOF Syd- og Vestsjælland.”

“Ole Bornedal var på besøg hos os i fredags, hvor de 100 tilhørere fik et fantastisk foredrag om 1864”

“Under foredraget om aftenen får vi end- nu et eksempel på, hvordan han instruerer eller så at sige leder slagets gang. Vi ser et klip, hvor hovedpersonerne Peter og Laust som halvstore knægte oplever, at deres far segner på marken, mens han pløjer med et spand heste. Laust løber fortvivlet over marken hen mod sin far, mens Peter som forstenet sidder tilbage og blot betragter faderens fald i døden. I et langt klip ser vi Peters ansigt helt tæt på og de følelser af angst og smerte, der løber over øjnene og ned over kindernes og mundens trækninger. Har man set klippet i den færdige version, bliver man grebet af dette ansigts intense følelser, hvor dødens virkelighed i al sin gru rammer Peter.

Men vi ser også under foredraget, hvordan Bornedal under optagelsen med pågående stemme ”tæsker løs” på den stakkels dreng (…) mens kameraet kører. Og det virker. Peter bliver våd i øjnene, ansigtet bliver tungt af skyld og sitrer af angst, følelserne er ikke egentligt skuespil, det er rigtige følelser. Jeg har ikke før set en instruktør arbejde så intenst med et barns følelser, så oplevelsen går lige i hjertet, og jeg får næsten ægte medlidenhed med den stakkels dreng. Det er ledelse af en anden slags, end jeg før har mødt: Det er ledelse af følelser.”